Stichting BSM

Op Openbare Basisschool de Bijvanck leren alle kinderen een hele belangrijke les: als het goed met je gaat, kun je ook voor een ander zorgen.

Sinds het jaar 2000 is de OBS de draaiende motor achter Stichting BSM. Jaarlijks worden er acties en evenementen georganiseerd en doen de kinderen hun best om geld op te halen voor hun leeftijdsgenootjes aan de andere kant van de wereld.

Stichting BSM zorgt voor financiële ondersteuning van het weeshuis Abdi Kasih, gelegen op het Indonesische eiland Sumatra, nabij de stad Medan. In samenwerking met Openbare Basisschool de Bijvanck organiseert Stichting BSM zamelt de stichting zoveel mogelijk geld in. Met name groep 6 van de basisschool organiseert jaarlijks een grote actie. Zo gaan de kinderen bijvoorbeeld langs de deuren om lege flessen op te halen en in te leveren bij de winkel. Het statiegeld dat hiermee wordt opgehaald wordt aan Stichting BSM gedoneerd. Of ze gaan langs de deuren met ‘heitje voor karweitje’, ook altijd een groot succes. Altijd zijn er weer leuke initiatieven. Zo werden er twee jaar geleden verse potjes sambal verkocht en verkochten de kinderen hun kerststukjes op de school-kerstmarkt. Alle donaties die aan de stichting gedaan worden, gaan rechtstreeks naar Indonesië.

ANBI logo

Dat kunnen we wel leuk zeggen; al het geld gaat rechtstreeks naar Indonesië, maar iedereen wet dat er wereldwijd massaal wordt gesjoemeld met het geld voor goede doelen. Gelukkig is dit bij Stichting BSM niet het geval. We zijn trotse behouder van het ANBI-logo, wat kort gezegd de officiële garantie is dat het geld daadwerkelijk bij de kids in Indonesië aankomt.

Stichting BSM is een transparante stichting en daarom hebben we dit ANBI-logo in bezit. Dit brengt een aantal grote voordelen met zich mee, bijvoorbeeld dat sponsoren hun donatie gedeeltelijk of volledig bij de belasting kunnen aftrekken. Voor meer informatie over het ANBI-logo klikt u hier

Wat hebben we al bereikt?

Het weeshuis op Sumatra waar we het allemaal voor doen -Abdi Kasih- begon als een klein krotje in the middle of nowhere: ergens tussen de rijstvelden van Sumatra waar geen elektriciteit te bekennen was. Er liep zelfs geen weg naartoe. Het complex had kille, betonnen vloeren en het was flinke armoe. Dankzij Stichting BSM en onze sponsoren heeft het complex nu een mooie tegelvoer, heeft elk kind zijn eigen bedje, is er een hygiënische en veilige keuken om drie keer per dag rijstmaaltijden te bereiden, heeft het complex een medisch verantwoorde ziekenzaal en hebben de kinderen speelgoed om mee te spelen. We hebben al heel wat kunnen realiseren maar we zijn er nog lang niet.

Elke hulp, klein of groot, is meer dan welkom. We zijn momenteel bezig om een nieuw dak voor het complex te kunnen realiseren. Het is op sommige plekken zo verrot, dat je tijdens een regenbui niet weet of je nou wel of niet onder een dak staat. Naast dit project ondersteunen wij ook het dagelijkse leven van de kinderen. Hierover lees je meer onder het kopje Abdi Kasih op de website.

Donaties kunnen gedaan worden naar het volgende IBAN nummer:

NL60 RABO 01684.98.839

t.n.v. Stichting BSM