Abdi Kasih

Abdi Kasih is een opvangcentrum voor geestelijk/lichamelijk gehandicapte (straat)kinderen. Deze kinderen zijn niet in staat om een fatsoenlijke toekomst op te bouwen, hun ontwikkeling voor zelfstandigheid is ver te zoeken. Zij zijn vaak aan hun lot overgelaten.

Gehandicapte kinderen

Veel van deze kinderen zijn door hun familie verstoten. Het opvangcentrum ligt op het Indonesische eiland Sumatra, vlak bij de stad Medan. In Indonesië zien mensen het soms als een vloek, wanneer je een gehandicapt kindje krijgt. Zij denken dat zij gestraft worden door hun goden. Uit schaamte stoten zij het kind af. Het worden vaak zwerfkinderen die tot bedelen gedoemd zijn.

Wat doet Abdi Kasih?

Stichting Abdi Kasih vangt dit soort kinderen op. Er wonen ongeveer 80 gehandicapte kinderen in het complex, onder begeleiding van ongeveer 30 volwassenen.

Er wordt de kinderen onderdak geboden. Elk kind heeft een eigen bedje, een veilige plek. Kinderen weten dat ze ergens bij horen en dat ze in bescherming worden genomen.

Ook wordt er de kinderen onderwijs geboden. Op een eenvoudige manier worden hen dingen aangeleerd. Een voorbeeld hiervan is het maken van kaarsen. Kinderen leren hoe ze kaarsen moeten maken en deze kaarsen worden ook verkocht.

Voeding en kleding is een onmisbaar element, waar Abdi Kasih ook voor zorgt. Op allerlei mogelijke manieren wordt er geld verdiend. De kaarsen, die gemaakt worden door de kinderen, worden verkocht. Ook wordt er rijst en groente gekweekt in de tuin. Verder heeft Abdi Kasih een prachtige kweekvijver gekregen van O.S.G. Huizermaat te Huizen, waarin zij zelf visjes voor hun voeding kweken.

Dit zijn allemaal belangrijke dingen, maar het allerbelangrijkste voor deze kinderen is nog wel de liefde die zij krijgen. Het is net een hele grote familie. De kinderen spelen met elkaar maar ze maken ook ruzie. Ze dansen, zingen, lachen maar ook huilen en vechten met elkaar.