Abdi Kasih

Door veel mensen in Indonesië wordt het als een vloek gezien wanneer je een gehandicapt kindje krijgt. Zij denken dan dat zij door God gestraft worden en schamen zich hiervoor. Vaak worden deze kinderen door hun familie verstoten en op straat gezet, waardoor zij tot bedelen zijn gedoemd. Stichting Abdi Kasih vangt deze kinderen op. Er wonen ongeveer 80 gehandicapte kinderen in het complex, onder begeleiding van zo’n 30 volwassenen.

Toen Pierre voor het eerst in aanraking kwam met de mensen van Abdi Kasih, was het niet meer dan een armoedig krotje in het midden van de rijstvelden, waar geen elektriciteit te bekennen was. Er liep zelfs geen weg naartoe.  Alle kinderen en begeleiders moesten het met één kraan doen. Het complex had kille, betonnen vloeren en het was flinke armoe. Dankzij Stichting BSM en onze sponsoren heeft het complex nu een mooie tegelvoer, heeft elk kind zijn eigen bedje, is er een hygiënische en veilige keuken om drie keer per dag rijstmaaltijden te bereiden, heeft het complex een medisch verantwoorde ziekenzaal en hebben de kinderen speelgoed om mee te spelen. We hebben al heel wat kunnen realiseren maar we zijn er nog lang niet.

De kinderen van Abdi Kasih

Er wordt de kinderen die geen ouders of huis meer hebben, onderdak geboden. Elk kind heeft een eigen bedje, een veilige plek. Kinderen weten dat ze ergens bij horen en dat ze in bescherming worden genomen. Er wordt begeleiding en coaching gegeven kinderen die wel ouders hebben, om voor hen een veilige thuissituatie bij hun eigen familie te creëren. Deze kinderen gaan dan bijvoorbeeld in het weekend naar huis. In ruil voor een beetje steun, worden de ouders dan gevraagd om met hun kind boodschappen te gaan doen, of naar de kerk te gaan. Met als doel; schaam je niet voor je kind.

Ook wordt er de kinderen onderwijs geboden. Op een eenvoudige manier worden hen dingen aangeleerd, uit boeken maar ook in de praktijk. Een praktisch voorbeeld hiervan is het maken van kaarsen. Kinderen leren hoe ze kaarsen moeten maken en deze kaarsen worden ook verkocht.

Voeding en kleding is een onmisbaar element. Abdi Kasih probeert zo zelfredzaam en duurzaam mogelijk te zijn. Er worden rijst en groenten verbouwd door middel van een moestuin, vissen gekweekt in de speciaal daarvoor aangelegde vijver -gesponsord door SG de Huizermaat in Huizen-, kaarsen en knutselwerken gecreëerd voor de verkoop op de lokale markt. Kleding komt vaak via Stichting BSM uit Nederland en ook daar wordt zo lang mogelijk mee gedaan. Waar wij een kledingstuk weggooien als er een gat inzit, kruipen ze bij Abdi Kasih achter de naaimachine om het te repareren.

Dit zijn allemaal belangrijke dingen, maar het allerbelangrijkste voor deze kinderen is nog wel de liefde die zij krijgen. Het is net een hele grote familie. De kinderen spelen met elkaar maar ze maken ook ruzie. Ze dansen, zingen, lachen maar ook huilen en vechten met elkaar.

Het weeshuis op Sumatra waar we het allemaal voor doen -Abdi Kasih- begon als een klein krotje in the middle of nowhere: ergens tussen de rijstvelden van Sumatra waar geen elektriciteit te bekennen was. Er liep zelfs geen weg naartoe. Het complex had kille, betonnen vloeren en het was flinke armoe. Dankzij Stichting BSM en onze sponsoren heeft het complex nu een mooie tegelvoer, heeft elk kind zijn eigen bedje, is er een hygiënische en veilige keuken om drie keer per dag rijstmaaltijden te bereiden, heeft het complex een medisch verantwoorde ziekenzaal en hebben de kinderen speelgoed om mee te spelen. We hebben al heel wat kunnen realiseren maar we zijn er nog lang niet.

DONEREN? ALLE KLEINE EN GROTE BEDRAGEN WORDEN ENORM GEWAARDEERD!

NL60 RABO 01684.98.839 t.n.v. Stichting BSM

HARTELIJK DANK!