Stichting BSM

Over Stichting BSM

In het jaar 2000 was Pierre Pourchez met zijn vrouw Rietje op vakantie in Sumatra, Indonesië. In Medan, de geboortestad van Pierre, zaten zij te eten toen hun oog viel op een aantal mensen die een gehandicapte straatjongen aan het uitlachen waren. Hun harten braken. De jongen had enkel een shirt en onderbroek aan en was duidelijk aan zijn lot overgelaten. Het krijgen van een gehandicapt kind wordt in Indonesië door veel mensen gezien als een vloek, een straf van God en daarom worden veel gehandicapte kinderen uit schaamte op straat gezet.

Deze jongen was voor Pierre en Rietje de aanleiding om op zoek te gaan naar een project waar zij vanuit Nederland iets mee kunnen doen. Via een kennis kwamen zij uit bij Stichting Abdi Kasih; een opvanghuis voor de gehandicapte straatkinderen zoals de jongen die zij gezien hadden. Na een rondleiding door het -toen nog zeer armoedige- complex werd vrij snel besloten dat dit het project zou worden. Stichting Blaricum-Sumatra-Medan (BSM) werd in leven geroepen.

Openbare Basisschool de Bijvanck in Blaricum, waar (de inmiddels gepensioneerde) Pierre al jaren werkte, werd de grote motor achter Stichting BSM. Het motto ‘als het goed met je gaat, kun je ook voor een ander zorgen’ werd voor elke leerling de motivatie om de meest originele geld-inzamelacties te organiseren. Zo werden er sponsorlopen en kerstmarkten georganiseerd, potjes zelfgemaakte sambal verkocht, gingen kinderen lege flessen ophalen om het statiegeld te doneren, heitje voor karweitje, noem maar iets op en de leerlingen van OBS de Bijvanck hebben het gedaan. Naarmate de jaren vorderden, gingen de eerste leerlingen naar de middelbare school en ook dáár introduceerden zij Stichting BSM en gingen vrolijk verder met geld inzamelen.

Inmiddels, zo’n twintig jaar later, bestaat Abdi Kasih nog steeds en is het van een armoedig schuurtje met betonnen vloeren en slechts één kraan voor 80 kinderen en 30 begeleiders, omgetoverd tot een veilig gebouwd complex met een mooie tegelvloer, een bedje voor elk kind, een schone ruime keuken waar drie keer per dag rijstmaaltijden gekookt worden, onderwijsmateriaal en speelgoed. En in plaats van één kraan, zijn er nu zeven. De basis is er, maar we zijn er nog lang niet. Stichting BSM vindt het belangrijk om -naast de basisbehoeften- te gaan investeren in de zelfredzaamheid en duurzaamheid van Abdi Kasih. Zo hebben we al een moestuin en kweekvijver weten te realiseren, zodat ze hun eigen groenten en vis kunnen kweken.

Over het bestuur

Het bestuur van Stichting BSM bestaat uit twee mensen die we hieronder kort introduceren.

Voorzitter: Pierre Pourchez

“De gedachte dat wanneer het goed met je gaat, je ook voor een ander kunt zorgen, heeft mij en school ertoe gebracht om Stichting BSM in het leven te roepen. Ik had nooit durven denken dat wij in 14 jaar zo veel tot stand hebben kunnen brengen. En dan te bedenken dat het zich allemaal afspeelt waar ooit mijn wieg heeft gestaan.”

Penningmeester & Redacteur: Janiek Sol

“De hele wereld verbeteren; dat gaat helaas niet. Wel is het mogelijk om iemand zijn wereld te verbeteren. Dat is zelfs makkelijker dan dat je denkt! Het is met geen pen te beschrijven hoe speciaal het is om medeverantwoordelijk te zijn voor een prachtige stichting als deze, en bij te dragen aan het geluk van tachtig van die prachtige kindertjes! Ik ben trots.”

Om een goede en betrouwbare stichting te besturen, is het allerbelangrijkste dat je eerlijk en transparant bent. Niemand verdient iets aan Stichting BSM, alles gebeurt op vrijwillige basis. Alle centjes die gedoneerd worden, komen terecht bij onze kindjes in Indonesië. Wij geven graag inzicht in onze financiën en deze kunt u per mail opvragen via onze contactpagina.

DONEREN? ALLE KLEINE EN GROTE BEDRAGEN WORDEN ENORM GEWAARDEERD!

NL60 RABO 01684.98.839 t.n.v. Stichting BSM

HARTELIJK DANK!